Vapaakenttänäkin tunnettu Freecell on eräs lukuisista pasianssin muodoista. Sitä pelataan täydellä korttipakalla ilman jokereita. Myös peliruudun vasempaan reunaan jätetään neljä tyhjää paikkaa, eli nimensä mukaisesti vapaata kenttää.
Tarkoituksena on kortteja järjestäen ja vapaita kenttiä hyödyntäen saada pelattua kaikki kortit maittain oikeaan reunaan ässästä kuninkaaseen. Tässä pelissä ässät ovat arvoltaan ykkösiä.
Freecell pasianssissa on kaksi merkittävää tapaa, jotka erottavat tämän pelin muista pasiansseista: Melkein kaikki pelit ovat ratkaistavissa, vaikka poikkeuksiakin tosin löytyy. Lisäksi kaikki kortit jaetaan oikein päin ja eritoten niin, että ne ovat heti pelin alusta kerralla nähtävissä.
Historia
Freecell pasianssin yksi vanhimmista versioista on Eight off. Kyseinen peli on saanut nimensä pelissä olevien kahdeksan vapaan kentän johdosta.
Kyseessä on samanlainen peli kuin Martin Gardnerin Scientifict Americanissa esittelemä Baker’s game. Tämä suomeksi käännetty Bakerin pelit, on melkein samanlainen kuin Vapaakenttä pasianssi lukuun ottamatta korttipinojen rakentamista maittain.
Perinteisestä pasianssista poiketen Vapaakenttä pasianssi on rakennettu suoraan tietokoneella pelattavaksi. Paul Alfille loi ensimmäisen tietokoneversion jo vuonna 1978.
Vapaakenttä tuli alun perin tutuksi suomalaisille pelaajille sen englanninkielisestä Freecell-nimestä. Sen suosio kasvoi 1990-luvulla Windows-käyttöjärjestelmien välityksellä.
Tämä 90-luvun rakastettu pasianssi sisälsi yhteensä 32 000 erilaista peliä. Pelaaja pystyi myös seuraamaan omaa menestystään tilastojen avulla.
Säännöt
Freecell pasianssia pelataan siis täydellä 52 kortin pakalla, mutta jokereita ei käytetä. Peli alkaa jakamalla kaikki kortit kahdeksaan pystysuuntaiseen pinoon kuvapuoli ylöspäin.
Vasempaan reunaan jätetään neljä vapaakenttää, joihin pelin kuluessa on mahdollista siirtää kortteja. Nämä kentät mahdollistavat pelikorttien järjestelyn ja pelin edistämisen. Myös oikeassa reunassa on neljä tyhjää kenttää, joita kutsutaan kotipinoiksi.
Yksittäisen kortin siirtovaihtoehtoja:
- Pystyrivistä toiseen, jos kohteena olevan korttipinon kortti on eri väriä ja yhtä numeroa isompi. Kortin maalla ei ole merkitystä. Esimerkiksi mustan nelosen siirto onnistuu punaisen viitosen päälle.
- Pystyrivistä mihin tahansa vapaana olevaan vapaakenttään. Korttipinon alta paljastuneen kortin voi siirtää joko tyhjään alueeseen tai vapaakenttään.
- Vapaakentästä pystyriviin. Tässä toimitaan samoilla säännöillä kuin pystyrivistä toiseen siirrettäessä.
- Pystyrivistä maan kotipinoon. Tällöin kortin voi siirtää vain samaa maata olevan ja yhtä lukua pienemmän kortin päälle. Esimerkiksi ruutuseiskan voi siirtää ruutukuutosen päälle tai ristikasin ristiseiskan päälle.
- Vapaakentästä kotipinoon. Tässä toimitaan samoilla säännöillä kuin pystyrivistä maan kotipinoon siirrettäessä.
Vapaakenttä pasianssissa on mahdollista siirtää myös useampi kortti kerrallaan, jos riittävän monta kenttää on vapaana. Jos esimerkiksi toisessa korttipinossa on musta kasi, jonka päällä on punainen seiska ja toisessa pinossa päällimmäisenä punainen ysi, voi sekä kasin ja seiskan siirtää kerralla.
Se kuitenkin edellyttää vähintään yhden neljästä vapaakentästä olevan tyhjillään tai vähintään yhden kahdeksasta korttipinon paikasta olevan täysin tyhjänä.
Samoilla säännöillä pelataan myös useamman kuin kahden kortin kertasiirrossa. Tosin tällöin myös vapaita kenttiä tulee olla enemmän.
Tietokone tuo helpotusta sallittujen siirtojen hahmottamiseen, sillä se ilmoittaa, jos siirto ei ole mahdollinen. Lisäksi ilmoituksesta pystyy näkemään, montako vapaata kenttää halutun siirron toteuttaminen ylipäätänsä vaatii.
Ohjeita ja vinkkejä
Kuten useissa muissa korttipeleissä, myös Freecell pasianssissa tarvitaan hyvää ongelmanratkaisukykyä, jotta peli saataisiin vietyä loppuun. Tässä muutama vinkki, josta voi olla apua pelin ratkaisemisessa:
- Jakoa kannattaa tutkia huolellisesti ennen ensimmäistäkään siirtoa. On hyvä suunnitella muutama siirto eteenpäin ja miettiä, onko taktiikka toimiva. Tämä asia jää suurimmalta osalta pelaajista toteuttamatta. On syytä pitää mielessä, että itsestään selvältä näyttävin siirto ei aina ole kuitenkaan se paras tapa aloittaa peliä.
- Korttipinoista kannattaa etsiä ässät ja pyrkiä ensimmäisenä purkamaan näitä pinoja, jotta ässät vapautuisivat pelattaviksi kotipinoihin.
- Kortit kannattaa yrittää järjestellä mahdollisimman pitkälle pelkkiä korttipinoja käyttäen ja harkita tarkkaan, milloin pelata kortti vapaakenttään. Mahdollisimman monta vapaakenttää kannattaa myös pitää käytössä. Jos kaikki vapaakentät täytetään, jättää se tällöin paljon vähemmän mahdollisuuksia selvitä tiukan paikan tullen.
- Korttia ei kannata pelata millekään neljästä vapaakentästä, jos sille ei löydy heti yhtä lukua isompaa eriväristä korttia jostakin korttipinosta.
- Korttipinot kannattaa yrittää pelata mahdollisimman nopeasti tyhjiksi, sillä tämä tekee useamman kortin kertasiirrosta mahdollisen.
- Siirrot olisi hyvä suunnitella etukäteen mahdollisimman pitkälle sekä samalla laskea, tulevatko vapaakentät riittämään halutun toimenpiteen suorittamiseen.
- On hyvä varmistaa, että pinoon jää mahdollisimman vähän muita kortteja alimmaiseksi silloin, kun kortteja kootaan järjestykseen jonkin korttipinon päälle. Ei kannata esimerkiksi koota pitkää suoraa sellaiseen pinoon, jossa alimmaiseksi kortiksi jää ässä.
- Kortteja ei kannata myöskään pelata liian innokkaasti kotipinoihin, sillä joissain pelin versioissa näitä kortteja ei voi enää palauttaa takaisin peliin.
- Tyhjäksi jäänyt kenttä olisi hyvä täyttää kuningas-kortilla alkavalla, mahdollisimman pitkälle järjestyksessä olevalla pinolla.
Pelin todennäköisyys
Freecell pasianssissa on pysyvästi käytössä vain yksi pakka ja sama määrä vaihtoehtoisia paikkoja korteille. Tästä syystä matematiikka ja todennäköisyydet ovat suhteellisen helposti laskettavissa. Kun kortteja pakassa on 52, on mahdollisia erilaisia jakoja 8 x 10^67.
On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että osa Freecell pasianssin peleistä on täysin identtisiä. Mutta jos näitä vaihtoehtoja ei oteta huomioon, tällöin oikeasti erilaisia pelejä jää jäljelle 1.75 x 10^64, joka on valtava määrä.
Korttipelit ja niihin liittyvä todennäköisyyslaskenta ovat todella mielenkiintoinen juttu, koska 52 muuttujaa sisältää niin paljon erilaisia vaihtoehtoja. Tästä syystä joka toinen Vapaakenttä pasianssin peli on mahdollista pelata läpi, jos vain pelaa huolella ja harkitsee jokaisen siirron.
Aloittelevalle pelaajalle mahdollisuudet tähän voittoprosenttiin (50 %) eivät ole luonnollisestikaan kovin todennäköiset, mutta opettelemalla pelin kommervenkit ja taktiikat on se mahdollista saavuttaa. Monet harrastajat ja matemaatikot kertovat päässeensä lähemmäs teoreettista voittomaksimia, joka on yli 99 prosenttia.
Kuten aiemmin jo mainittu, lähes kaikki Freecell pasianssin pelit ovat ratkaistavissa, mutta tästä huolimatta mukaan mahtuu myös muutama ratkaisematon peli.
Tämä onkin innostanut monet matemaatikot ja alan harrastajat ajamaan läpi algoritmeja tietokoneohjelmilla yrittäessään ratkaista näitä haasteellisia yksilöitä, mutta tuloksetta. Ratkaisut on tosin saatu, mutta käyttämällä viittä vapaata kenttää neljän sijasta.
On tiedossa, että ensimmäisen miljoonan Vapaakenttä pasianssin pelien joukossa on kahdeksan ratkaisematonta peliä. Ensimmäisen kymmenen miljoonan joukosta löytyy 130 ratkaisematonta peliä ja ensimmäisen sadan miljoonan joukosta 1282 ratkaisematonta peliä.
Entä, jos mikään kortti ei käy?
Kuten missä tahansa muussakin korttipelissä, myös Freecell pasianssissa voi tulla eteen tilanne, jossa ratkaisua ei vain tunnu millään löytyvän.
Tällöin ei kuitenkaan kannata heti antaa periksi, sillä peli saattaa päästä etenemään muutamalla tarkkaan mietityllä siirrolla ja vapaakenttiä hyödyntämällä. Siirrot olisi hyvä aina miettiä tarkkaan etukäteen.
Monesti jo pelkkä korttipinojen järjestely auttaa tukalasta paikasta selviämiseen. Tällöin voi usein huomata, että tekemällä muutaman pienen siirron voi vapauttaa jostakin pinosta kortin, joka käy esimerkiksi kotipinoon. Tämä osaltaan saattaa edistää peliä myös muilla osa-alueilla.
Jos Freecell pasianssi tulee kuitenkin lopullisesti tiensä päähän, aina voi aloittaa alusta. Tämä puolestaan kehittää luonnollisesti pelitaitoja, mikä varmasti vielä myöhemmässä vaiheessa palkitaan!